For arbejdspladser

Er du kollega til en peer?


En af de typiske misforståelser om peer-støttemedarbejdere, er, at de har nogle helt særlige mål for de mennesker, som organisationen servicerer.

Forskning viser (selvfølgelig), at uanset hvem man er, har man de samme mål for sit arbejde nemlig at:

  • støtte mennesker til at opleve mindst mulig lidelse
  • støtte mennesker i at finde glæde og indhold i deres liv
  • støtte mennesker i at have håb for fremtiden

Peer-støtte kan typisk være med til at styrke hele arbejdspladsens fokus på håb og borgerens stemme. Men for at dette kan lykkes, er det vigtigt at du som kollega, føler at du er med i processen.

Image

Nedenfor har vi samlet en række af de spørgsmål, som det har vist sig, går igen fra personalegruppe til personalegruppe, når der ansættes peer-støttemedarbejdere.

Det er fuldt forståelige spørgsmål og/eller bekymringer om, hvordan denne nye kollega vil passe ind i gruppen, og hvad man kan forvente sig af vedkommende. 

Leder du efter inspiration til hvordan man kan gribe ansættelsen af peers an – se her (klik).

  • Hvilke kvalifikationer har en peer-støttemedarbejder

    Der er ofte ikke særlige uddannelsesmæssige krav til en peer-støttemedarbejder, andet end at vedkommende skal have afsluttet folkeskolens 9. klassetrin.
    Flere steder har man dog bevidst valgt at ansætte en person med sundhedsfaglig eller anden relevant baggrund.
    Peer-støttemedarbejderens hovedkompetence er vedkommendes erfaring med sygdom og recovery.

  • Hvordan er en peer ansat?

    En peer-støttemedarbejder er for det meste ansat på samme vilkår som resten af medarbejdergruppen, dog oftest på deltid.

  • Hvor mange timer er peer-støttemedarbejderen ansat?

    Der anbefales et timetal på mellem 20 og 30 timer/uge, så peer-støttemedarbejderen lettere kan blive godt integreret i personalegruppen. Der anbefales en minimumsgrænse på 12 timer/uge.

  • Hvad laver en peer

    Læs mere om de typiske hovedopgaver - klik her

  • Skal jeg være bekymret for, om min nye kollega bliver syg?

    Peer-støttemedarbejderen er ansat på samme vilkår som alle andre. Du skal ikke føle et særligt ansvar for at passe på ham eller hende.

  • Skal vi tale anderledes sammen på kontoret, nu hvor vi har en tidligere bruger blandt os?

    Der skal selvfølgelig være plads til at læsse af, hvis noget har været frustrerende.
    Ansvaret for ’god tone’ i en kollegagruppe ligger i sidste ende hos lederen, og opstår der problemer, er det hans/hendes ansvar at redde trådene ud.
    Det er vores erfaring, at der så godt som aldrig har været problemer i denne henseende

  • LÆS MERE

    Klik for at downloade folderen "Når brugere bliver kollegaer"

HVOR MANGE PEERS KENDER DU?

For at skabe et overblik over peer-indsatserne på Sjælland har vi i dette hæfte beskrevet en række af de forskellige peer-baserede tilbud, undervisningsforløb og foreninger, der eksisterede i 2017. Klik for at downloade

Peer-uddannelsen for kollegaer


Peer-udddannelsen – der blev gennemført i dette projekt – var også for kollegaer. På andre uddannelser, vil det være forskelligt om du kan deltage og hvordan.

Uddannelsens mål var dels at klæde lønnede og frivillige peers på til at arbejde med peer-støtte. For dig betyder det, at du får indblik i, hvad peer-støtten kan – og hvordan du kan samarbejde med borgere og peers om at holde fokus på recovery i din organisation.

Uddannelsen peger også på veje, du kan bruge til at styrke din praksis og tage (endnu mere) udgangspunkt i borgerens ønsker og holdninger.

Endelig var du inviteret med på uddannelsen, for at du kan være med til at bringe viden om peer-støtte, og de muligheder der skabes, med tilbage i din organisation.

Arbejdspladsen er afgørende

Alt tyder på, at hvis peer-støtte skal lykkes i professionelle organisationer, afhænger det af en opmærksom ledelse og en organisation, der tager opgaven alvorligt.

Derfor anbefaler Socialstyrelsen i sin “Inspirationsguide til udvikling og implementering af peer-støtte “at ruste ledere og medarbejdere i organisationen til at samarbejde med den nye kollega og til at fremme og understøtte de særlige kvaliteter, som erfaringskompetencer kan bringe ind i arbejdet. Der er med andre ord behov for uddannelse og support, både før og efter man ansætter
peer-støtte medarbejdere.”

Derudover er det aldrig let at være ny på en arbejdsplads. Der er mange uskrevne regler, man ikke kender, og det kan tage op til et år rigtigt at ’lande’ – der har du som kollega vigtig opgave i at være med til at oversætte arbejdspladsens kultur for nye peers.

Peers kommer ikke ind med en helt anden agenda, men vil uundgåeligt foreslå ændringer og skift i perspektiver og approach, som man som organisation skal være parat til at tage imod.Legere 2011

Fandt du hvad du ledte efter?
– ellers er du velkommen til at kontakte os.

Dit navn (skal udfyldes)

Din email adresse (skal udfyldes)

Din henvendelse handler om:

Din besked: